DIY: Haarmasker voor gezond & glanzend haar

Haarmaskers: niet meer een onbekend fenomeen! Iedereen kent ook de verhalen: een stijltang, een krultang en/of een föhn zorgen voor de nodige beschadigingen van het haar, maar deze zijn tegelijkertijd niet meer weg te denken uit onze beauty rituelen. Ook door het weer en de seizoenswisseling heeft ons haar veel te voorduren (de hele jaar door!).

Een haasmasker zorgt voor een beschermlaag op het haar, intensieve voeding van het haar en een mooi glanzend resultaat! Haarmaskers kun je tegenwoordig overal wel vinden en deze zijn ook niet duur! Maar als je toch liever een natuurlijk haarmasker hebt, met geen chemicaliën en/of conserveringsmiddelen, maak je haarmasker dan zelf en dit voor zelfs een nóg goedkoper prijsje!

Een haarmasker maken is namelijk helemaal niet moeilijk en je kan deze ook nog aanpassen aan je eigen voorkeuren. Sinds een aantal jaren maak ik een masker van kokosvet en honing. Ik koop mijn kokos bij De Tuinen van het merk “Royal Green”.

In de linker foto zie je de Coconut cream exrta virgin (325 ml) en deze kost €8,99. Het potje in het midden kost €6,99 en is de Coconut cooking cream (500 ml). Naar mijn mening zit het verschil voornamelijk in de prijs, pot en geur. De middelste ruikt niet naar kokos en heeft een meer neutralere geur. De linker is een glazen pot i.p.v. een plastic bakje. Maar beiden zijn goed te gebruiken. Persoonlijk vind ik de linker prettiger, omdat deze heerlijk ruikt naar kokos en een zachtere samenstelling heeft (doordat het extra virgin kokos bevat). Voor de honing heb ik niet een specifieke voorkeur. Deze honing pot heb ik bij de AH gekocht.

Voor mijn haar (ik heb lang haar) neem ik 2 eetlepels van kokosvet en 1 eetlepel van honing. Het is beter om de kokosvet lichtjes voor te verwarmen, omdat deze in kamertemperatuur niet zo vloeibaar is. De kokosvet en honing meng ik met elkaar en gebruik dit als masker op het haar. Dit laat ik dan meestal een aantal uur (lees: 2,3 uren) inwerken en was dit vervolgens met shampoo af (een conditioner is overbodig, aangezien de masker dezelfde werking heeft als een conditioner). Je zult merken dat de masker in je haar droog en plakkerig aanvoelt, doordat er honing in zit. Maar desondanks gaat het afspoelen makkelijk met shampoo.

En als je dit goed en vaak genoeg doet (1 keer per week), resulteert dit in mooi, zacht en glanzend haar. Ik zou dit zeker iedereen willen aanraden! Ben benieuwd wat jij ervan vindt! 🙂

En Ojah, deze kokosvet wordt eigenlijk gebruikt om mee te bakken, wokken, braden en frituren. Dus mocht je kokosvet over hebben, zal deze goed van pas komen in de keuken 😉